صدام مسئوليت حمله شيميايي به ايران را پذيرفت
خبرگزاري فارس: ديكتاتور عراق كه به خاطر جناياتش عليه مردم كشور خود در دادگاه ويژه بغداد تحت محاكمه است مسئوليت هرگونه حمله به ايران با استفاده از سلاح‌هاي شيميايي را پذيرفت و گفت كه به اين اقدام افتخار مي‌كند.
به گزارش فارس، جلسه استماع دادگاه ويژه رسيدگي به جنايات صدام حسين، رئيس جمهوري مخلوع عراق امروز پس از 11 روز وقفه از سرگرفته شد.
گزارش خبرگزاري رويترز از اين جلسه كه در بغداد برگزار شد حاكي است، صدام كه در دوران حكومت خويش نه‌تنها مايه رنج و عذاب مردم عراق بلكه همسايگان بوده امروز با افتخار همه حملات به ايران با استفاده از سلاح‌هاي متعارف و يا شيميايي را در دوران جنگ هشت ساله با ايران به گردن گرفت.
صدام در دادگاه امروز به همراه شش نفر از همدستانش در ارتباط با كشتار كردهاي شمال عراق در دهه 1980 موسوم به "انفال" محاكمه شد و دادستان عراق اعلام كرده كه در حملات شيميايي و كشتار جمعي مردم كردستان 180 هزار نفر توسط عوامل ديكتاتور عراق جان باختند.
بنا بر اين گزارش، وي به قاضي دادگاه درباره ايران گفت: «در ارتباط با ايران اگر شكايتي مبني بر اين امر از سوي مقامات نظامي و مدني وجود دارد كه صدام دستور استفاده از سلاح‌هاي متعارف و يا مهمات ويژه را كه به آن شيميايي مي‌گويند، صادر كرده من در اينجا با افتخار مسئوليت آن را مي‌پذيرم.»
وي ادامه داد: «اما من به اتهامات مربوط به ارتكاب اقدام عليه ملت خودم اعم از عرب و كرد اعتراض دارم. من نمي‌توانم هيچگونه توهيني را به مباني و اصول و يا شخص خودم بپذيرم.»
وكلاي مدافع صدام تلاش دارند انفال را به عنوان عمليات مشروع نظامي عليه شبه‌نظاميان كردي معرفي كنند كه در كنار ايران فعاليت مي‌كردند.
مدعي‌العموم همچنين اسنادي را به محكمه ارايه كردند كه در آن تلاش شده بود مسئوليت صدام را در اين جنايت ثابت كند. آنها اسنادي از سازمان اطلاعات ارتش عراق،‌ دفتر رئيس جمهوري و فرماندهان نظامي ارايه كردند كه نشان دهنده سلسله مراتب فرماندهي در ارتباط با دستور استفاده از سلاح‌هاي شيميايي و تسليحات خاص چگونه بوده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا